Du skal bruge en tekstforfatter

Du skal bruge en tekstforfatter

 

Du skriver for at overføre et budskab. Målet er, at overførslen bliver så gnidningsløs som muligt. Mange tænker, at småfejl hist og her næppe kan være noget problem; læseren skal jo nok forstå budskabet. Men så simpelt er det ikke. Groft sagt kan læsere deles ind i to grupper: de gode og de mindre gode læsere.

  • De gode læsere skal nok forstå, hvad du vil med det, du skriver. Et par manglende bogstaver og en forkert endelse forhindrer dem ikke i at afkode din tekst. Men de lægger mærke til fejlene og det påvirker deres opfattelse af dig.
  • De mindre gode læsere udgør et større problem, for mens de ikke tænker over fejlene, har de langt mere brug for korrekt sprog for at forstå budskabet. Hvis et brev er 85 procent korrekt skrevet, indeholder det 15 procent fejl. En mindre god læser kan ikke afkode fejlene og når hans egen læsning bidrager med yderligere 15 procent fejl (sproglige fejl er forskellige fra person til person) så er slutresultatet en forståelsesprocent på 70. Det vil i praksis sige en misforståelsesprocent på 100.

Korrekt sprog, grammatik og velplacerede kommaer er vigtige, men faktisk kun en lille del af den samlede pakke. Der er en enorm forskel på, om man skal have folk til at købe en flaske vin, investere i en virksomhed eller forstå, hvordan en espressomaskine fungerer. Teksten om vin skal tale til sanserne, investoroplægget skal være sagligt, men man skal kunne fornemme ejernes passion mellem linjerne og den nybagte kaffemaskineejer skal vide, at den tredje runde dims fra højre aldrig må trykkes i bund når håndtaget er aktiveret hvis vandtrykket har oversteget…

Den gode tekstforfatter manøvrerer i utallige genrer og vælger den rigtige tone, den rigtige længde til sætningerne og de helt rigtige ord. Ligeledes vælger han de rigtige informationer. Det kan være en udfordring for dygtige fagfolk at vurdere, hvilken lillebitte del af deres store viden, der er vigtig for modtageren. En bilproducent ved, at hans produkt består af 30.000 vigtige dele – en bilkøber vil typisk vide om hans børn kan være i bilen, at de kommer sikkert hjem og at han har råd til brændstofregningen.

Lader du en professionel udforme dine tekster er du sikret, at det rigtige budskab når de rigtige folk på den rigtige måde. Det er en god investering.

 

Med venlig hilsen

Mikkel Nordvig

By |2018-03-22T08:31:36+02:00marts 19th, 2018|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment