Hvad skal en professionel rekruttering koste?

For at svare på det spørgsmål må vi først se på, hvad det vil koste en virksomhed at gøre arbejdet selv: For det første skal beslutningen om at ansætte en medarbejder træffes, og dernæst skal profilen defineres. Når virksomheden ved, hvilken profil den ønsker, skal der udarbejdes en jobannonce, der skal publiceres via de kanaler, man mener, giver mest mening. Hvis alt går vel modtager man nu en masse spændende ansøgninger, som skal læses igennem. Nogle skal udvælges og der skal gives afslag til resten. Nu kan processen med samtaler starte, hvorefter det er tid til at tage referencer. Hvis alt går op i en højere enhed, kan der endelig tages beslutning om ansættelse og samtidig meddeles afslag til de vragede ansøgere i opløbet.

Alt i alt viser beregninger at en in house-rekruttering koster min. kr. 100.000 kroner.

Men…

Har den ansættende medarbejder erfaring og kvalifikationer til at definere den korrekte kandidatprofil? Har man internt i organisationen ekspertisen til at analysere teamet og kandidaten? Har man medarbejdere, der er klædt på til at gennemføre et grundigt interview? Til at udføre tests og ikke mindst til at sikre at kemien passer med virksomheden?

Med al respekt må vi sige, at det næppe er tilfældet.

Næsten alle virksomheder hyrer folk ind til forskellige opgaver – advokatkontoret ringer efter en VVS´er hvis vandhanen drypper, VVS´eren skal bruge en glarmester når der er gået en rude osv. Uanset hvilken organisation, der er tale om, vil der være opgaver, det giver mening at overlade til specialister.

En leder i en mellemstor virksomhed ansætter typisk 2-3 kandidater om året. 2-3 ansættelsesforløb er ikke nok til, at man bliver ekspert på området, og derfor er risikoen for fejlansættelser væsentlig større end hvis der hyres professionel hjælp.

Undersøgelser viser, at omkostningerne ved en fejlansættelse svarer til 75-150% af den opsagte, nye medarbejders årsløn (D.T. Philips “The Pricetag of Turnover”, Personel Journal). Altså mindst 375.000 kroner for en funktionær med en årsløn på kr. 500.000 kroner.

Hos Salgskonsulenterne er vi specialiserede i rekruttering af salgspersonale. Vi er selv sælgere. Vi ved hvad vi skal kigge efter, og vi har den nødvendige erfaring til at sikre jer den kandidat, I har brug for. Vores honorar ligger mellem kr. 30.000 og 60.000 for en komplet rekrutteringsproces – og så giver vi endda 3 måneders garanti.

Rekrutteringsforløb:

• Afdækning af stillingsbehov og profil
• Afdækning af job- og personprofil
• Udarbejdelse af annonce der lægges på diverse portaler
• Gennemgang af ansøgninger
• Telefon-screening af kandidater
• Udsendelse af afslag
• Indkaldelse og afholdelse af 1. runde samtaler
• Personligheds- og kompetenceanalyse / tests
• Tilbagemelding på tests til kandidater (2. runde samtaler)
• Indhentning af referencer hos tidligere arbejdsgivere
• Præsentation af udvalgte kandidater
• Præsentation af testresultater
• Udsendelse af afslag til øvrige ansøgere
• Opfølgning efter 1 måned
• Opfølgning efter 3 måneder

Vi synes, det er en fair aftale!    LÆS MERE HER

By |2018-12-20T10:06:54+00:00juli 2nd, 2018|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment